Lost in translation avagy az elveszett jelentés

Megvan Az elveszett jelentés című film? Lánykori nevén Lost in Translation? Én előbb hallottam beszélgetésben a címet, mint hogy a filmet láttam volna, és sokáig meg voltam győződve, hogy egy elveszett dokumentumról van szó. Egészen addig, amíg nem láttam a filmet végül. Akkor döbbentem rá, hogy itt aztán valami tényleg elveszett a fordítás során.
És hogy miért ezzel a gondolattal nyitom ezt a bejegyzést? Mert már egy ideje tervezem, hogy írok LGBTQ+ szempontból játék software-ekről, illetve ezek angol fordításairól. És megvizsgálom, hogy mi és milyen mértékben veszett el más nyelvekre átültetés során.

Egy stratégiai rpg (1) sorozat két részét választottam ki, hogy bemutassam, mire is gondolok. Ez a két játék pedig a Fire Emblem Awakening és Fates. Azért ezekre esett a választásom, mert ezekkel milliószor játszottam, míg a sorozat többi részével nem nagyon.
Nem szeretnék nagyon részletesen belemenni a játékok történetébe és világába, mert mivel rengeteg rész készült a sorozatban, egy regény is kevés lenne ahhoz, hogy mindent meg tudjak mutatni. A játékok közt vannak olyanok, amik kapcsolódnak egymáshoz, akár egymás direkt folytatásai is egymásnak, de az a kettő, amiket én kiválasztottam, önálló részek.

Fotó a saját példányomról

Az Awakening úgy kezdődik, hogy az avatarunk felébred egy mezőn, nem emlékszik semmire, viszont egy szörnytámadás kellős közepén találja magát a birodalom hercegével, húgával és a királyi testvérpár testőrével. Mivel az avatar jó harcosnak és tehetséges mágusnak is bizonyul, illetve mély barátságot alakít ki a herceggel, ezért úgy dönt, hogy velük marad, és segít megmenteni a birodalmat.

Fotó a saját példányomról

A Fates avatarja egy herceg/hercegnő, akit még egész kicsi korában elrabolt a családjától az ellenséges ország királya, mikor csapdába csalta az apjával együtt, és megölette a rivális királyt. Az avatar azóta a világtól elzárva él, és mivel elvarázsolták, nem emlékszik rá, hogy mi történt vele, és meg van győződve róla, hogy azok az emberek alkotják a családját, akik közt felnőtt. Aztán fogságba esik, és visszakerül a vér szerinti családjához. Ahogy kitör a háború a visszaszerzéséért, el kell döntenie, hogy visszatér azokhoz, akiket a családjának hitt, vagy marad az újra megtalált valódi rokonaival, esetleg nem választ senkit, és ellenség lesz mindenki szemében. Ezért is hívják a játékot Fatesnek, hiszen a sorsunkról, és a játék teljes további alakulásáról kell döntenünk.

A történetek ismertetését ennyiben is hagynám. De érdeklődőknek szúrtam be egy magyar linket és egy angolt. Itt biztos mindent megtaláltok majd, amit csak keresnétek a játékokról.

De vessük is akkor bele magunkat. Nagyon leegyszerűsítve mind az Awakening, mind a Fates olyan játékok, ahol a kalandok legelején csinálunk magunknak egy avatart. Őt irányítva megyünk majd végig a játékokon. A játék stratégiai jellege miatt azért, hogy kötődni tudjunk a szereplőkhöz, nagyon sok karakterek közti interakciót kell majd végigolvasni. És attól függően, hogy a többi karakterrel milyen kapcsolatot alakítunk ki, akár házasság és gyerek is lehet a dologból. És ezzel rögtön el is érkeztünk az első ponthoz.

🌈 Azonos nemű párkapcsolat 🌈

Az Awakeningben nincs, annak ellenére sem, hogy van egy Tharja (balra) nevű női karakter, aki megszállottan rajong az avatarunkért nemtől teljesen függetlenül. Ha férfi karaktert csináltunk magunknak, akkor nincs is semmi gond, mert ahogy mélyül a kapcsolatuk, egymásba szeretnek, és ha összehozzuk őket, akkor összeházasodnak.

Női avatarnál már más a helyzet. Tharja rajongása változatlanul megvan, és sokkal mélyebbek az érzései, mint amit a barátság indokolna. Viszont női karaktereket nem lehet összehozni. Ez kifejezetten zavarta a rajongókat. A másik hasonló karakter Henry (jobbra), az ő viszonya az avatarok felé ugyanúgy működik, mint Tharjáé, csak értelem szerűen fordítva.

A Fates esetén viszont a készítők engedtek a rajongók követeléseinek, így bele is került a játékba egy férfi és egy női karakter, akikkel akár azonos nemű főszereplőket is összehozhatunk, ők pedig Niles (balra) és Rhajat (jobbra lent). Az utóbbi egyébként kísértetiesen hasonlít Tharjára, sőt ha összehozzuk a női avatarral, akkor azt is elmondja neki, hogy mindketten két nő reinkarnációi, akik nem lehettek egymáséi régen, de most kaptak egy új esélyt a boldogságra. Így pedig a készítők igazságot szolgáltattak szegény Tharjának is. És szerencsére, mind Niles, mind Rhajat szála a maga teljességében került be a játékokba.

Ezen kívül van még pár érdekes karakter, ilyen például a leszbikus Soleil, aki mindig zavarba jön számára vonzó nők jelenlétében, de róla később írok még részletesen. A másik érdekes karakter Laszlo, aki mindenkit, még a legyet is röptében, ha tehetné. Velük viszont nem tudjuk összehozni az azonos nemű karaktereinket. Illetve a játékban csak és kizárólag avatarral lehetséges azonos nemű kapcsolat. Több karakter is tud párokat alkotni, de csak ellentétes neműek – és ez verziótól független.

🌈 Cenzúrával a homofóbia ellen 🌈

És ha már megemlítettem Soleilt (balra). Ha férfi avatart választottunk, akkor meg tudunk nyitni egy olyan szálat a játék japán verziójában, hogy az avatar belecsempész valami varázsszert Soleil italába, amitől a férfiakat nőként fogja látni, és a végén természetesen beleszeret a férfi avatarba. Az angol verziókból ez a jelenet teljesen kimaradt, mert az amerikai verzió készítői féltek attól, hogy ebbe konverziós terápiát látnak majd bele – valljuk be, van azért ebben valami -, és emiatt rossz lesz majd a játék fogadtatása.

🌈 Tendenciák 🌈

  • A Fire Emblem sorozat több részéből készült remake, ilyen például a Shadow of Valentia is. Én az eredeti játékkal nem játszottam, de állítólag már abban a verzióban is volt egy meleg karakter, Leon, de akkor még az ő irányultságáról annyira virágnyelven beszélt a játék, hogy nagyon kellett figyelni, hogy ember elkaphassa a finom utalásokat. Viszont a felújított változatban már nyíltan beszél arról, hogy mit érez, ahogy arról is, hogy menthetetlenül szerelmes az egyik hetero karakterbe. Emiatt persze sok kritika érte a Nintendot.
  • A sorozat legújabb részében, a Three Housesban viszont már több lehetőség nyílik az egynemű párválasztásra. Női avatarral ugyanis öt karakter közül választhatunk, férfival viszont csak háromból. Senki sem érti, hogy mi ennek az oka…

🌈 Dolgok, amik nem a fordítás során vesztek el 🌈

A döntések következménye? Ha a Fates-ben ha az egynemű párválasztás mellett döntünk, férfi karakterek esetén elbukjuk az avatar és Niles lányát is. Ha Rhajatot választjuk a női avatar párjának, akkor csak az avatar lányát veszítjük el. Ennek az az oka, hogy a gyerek karakterek a férfi karakterekhez vannak rendelve játékban – az anyának választott szereplő csak a megjelenését befolyásolja, kivételt képez természetesen az avatar, mert neki nemtől függetlenül lehet gyereke. Ha férfi, lánya lesz, ha nő, akkor fia.

Mindenesetre elég rossz az üzenete ennek az egésznek, nem tudom, miért döntött úgy a Nintendo, hogy ha a játékos azonos nemű párkapcsolat mellett dönt, akkor ilyen keményen büntetik. Niles lánya annyira talán nem is nagy vesztség, de az avatar gyereke mindenképpen.

A másik dolog, ami miatt elég csípős kritikák érték mind a Fatest, mint a Three Housest, az az volt, hogy nincs különbség az avatar nemétől függően a választott azonos nemű karakterrel történő interakciókban. Semmi személyes nincs benne csak copy+paste. Emellett pedig semmi hatása a játékra azt leszámítva, hogy a Fatesben elbukjuk a gyerekeket. De semmi egyéb hatása nincs erre az egyébként mélységesen kidolgozott világra, vagy a szereplők körül levő többi karakter reakciójára.

🌈 Konklúzió 🌈

Ennyit gondoltam a játékokról elmondani. Én nagyon szerettem azokat, amikkel játszottam, és kifejezetten tetszett az, hogy a történet minden alkalommal kisebb nagyobb mértékben változott attól függően, hogy kit választottunk az avatarunk mellé. Írjátok meg a véleményeteket a bejegyzésről, és ha tetszett nektek, lehet, hogy készülök még hasonlókkal.

Jegyzetek

(1) RPG definíció: szerepjátékot jelent (role playing game), amiben a szereplők, vagy játék software esetén a játékos belebújik az egyik szereplő bőrébe, és főleg verbális úton tart kapcsolatot a többi karakterrel, tárja fel a játék eseményeit. A Fire Emblem sorozatokkal kapcsolatban ugye írtam, hogy stratégiai, ami annyit jelent, hogy bizonyos feladatokat kell megoldanunk a karaktereink irányításával, például túl kell élnünk egy csatát, be kell vennünk egy várost stb.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s